son haberler

Ünye ve Hinterlandında Çepni Türkmenleri’nin Sünnîleştirilmesi – VII

Yayınlanma Tarihi: 30 Kasım 2016 okunma

M. Ufuk MİSTEPE mistepe@gmail.com

1869 tarihli Ma’ârif Nizamnâmesi’nin 23. maddesine göre Rüşdiyelilerin ders programında şu derslerin mevcudiyeti görülmektedir; Mebadi-i Ulûmu Diniye (Din İlimlerine Giriş), Lisân-ı Osmanî Kavaidi (Dilbilgisi), İmlâ ve İnşa, Tertib-i Cedid üzere Kavaid-i Arabiye ve Farsiye, Tersim-i Hudud, İlm-i Hesap, Defter Tutmak Usûlü, Mebadi-i Hendese, Jimnastik. Rüşdiyelerin bulunduğu bölgede kullanılan ikinci dil, ticaret merkezlerinde isteyen öğrenciye Fransızca’dır.15

  1. 1316 (M. 1898) ve 1321 (M. 1903) tarihli Maarif Salnâmeleri’ne göre Sa’dah Bey Medresesi’nin müderrisi Yusuf Bahrî Efendi, öğrenci sayısı 180 ve kurucusu Sa’dah Bey’dir. (Ünal TAŞKIN – 1317 (1899 – 1900) Maarif Salnâmesi’ne göre Trabzon Vilâyeti’nde Eğitim Kurumları, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi – The Journal of International Social Research Volume 2/7 Spring 2009, sh. 244 – 262)

Başbakanlık Osmanlı Arşivi’nde Dahiliye Nezareti Sicill-i Ahvâl İdare-i Umumîyesi kataloğunda yer alan ve doğum yerleri Ordu olan memurlar ele alındığında; söz konusu katalogda Ordu doğumlu 30 memur tespit edilmiştir. Bunun yanında yine aynı kayıtlarda Ünyeli 50, Fatsalı 5, Perşembeli 5, Mesudiyeli 1, Aybastılı 1 memur bulunmaktadır.

Sadullah Bey Medresesi’nde eğitim veren Hacı Yusuf Bahrî Efendi’nin yetiştirmiş olduğu Müderrisler şunlardır : 1. Çatak Medresesi müderrisi Ali Efendi. 2. Ünye Hamidiye Medresesi müderrisi Ahmet Hamdi Efendi. 3. Kurudere Medresesi müderrisi Enginaroğlu Hasan Efendi. 4. Kumru Fizme Medresesi müderrisi Abdi Hoca (Abdurrahman Bilici). 5. Kumarlı Medresesi müderrisi Süleyman Efendi. 6. Karakuş (Akkuş) Medresesi müderrisi Deryaoğlu Mehmet Efendi. 7. Fartul (Erenyurt) Medresesi müderrisi Civeloğlu Halil Efendi. 8. Pencik Medresesi müderrisi Hacı Ali Efendi. 9. İnkur Medresesi müderrisleri Mustafa Kartal ve Sani Hoca Efendiler. 10. Kabadirek Medresesi müderrisi Osman Efendi. 11. Dereköy Medresesi müderrisleri Bafralıoğlu Halil Efendi ile Rafet Efendi. 12. Yılancılı Medresesi müderrisleri Halil Efendi ile kardeşi Ali Efendi. 13. Akkuş / Kusköy Medresesi müderrisi Mustafa Efendi. 14. Fatsa Osman Paşa Medresesi Müderrisi Abdülhamit Sarıhan. 15. Taslızade Mehmet Rüştî Efendi (Yusuf Bahrî Efendi’nin kardeşi). 16. Taslızâde Mustafa Yazıcı Efendi (Yusuf Bahrî Efendi’nin kardeşi).10

Osmanlı Devleti II. Meşrutiyet Dönemi’nde Ordu bölgesinde yaşayan Alevî Türkmenler’in Sünnîleştirilmesi yönünde eğitimi bir araç olarak kullanmıştır. Bu politikayı gerçekleştirmek için Maarif (Eğitim), Mülkiye (Sivil İdare) ve Meşihat (Şeyhülislâmlık) kurumları birlikte hareket etmişlerdir.4

İlâhiyat, Türkleştirme, Sünnîleştirme pratikleri sayesinde politik bir boyut kazanmış, bu boyut ise dinî bir inancın ”dinsizlik” ile suçlanması yolunu açmıştır. Lâisistler, dinî pratiklerin devlet işlerinden ayrı tutulması gerektiğini belirtseler de yasal bir çerçevede Sünnî – Hanefî din hegemonyası legalize edilmiştir.18

Alevîlik; Tekke, Zâviye, Dergâhlarda örgütlüdür. 25 Kasım 1924’te çıkarılan Tekke ve Zaviyelerin Kapatılmasına İlişkin Kanun’la Alevî dergâhları, ocakları, tekkeleri yasaklanmış, kapatılmış, kitaplıklarına el konulmuştur. Toplum biçimsel olarak Batılılaştırılırken, içerik olarak Sünnîleştirilmiş, Türkleştirilmiştir. Burjuva ulus – devlet paradigmasını temel alan Kemalist Hareket “Tek Ulus – Tek Din – Tek Dil” inşâ etme projesini hayata geçirmiştir.21

Yukarıda verdiğimiz tarihî bilgiler çerçevesinde Türkmen Çepni Boyu ile Osmanlı Devleti’nin Sünnîleştirme Politikası’nı farklı kaynaklardan özet olarak sizlere aktarmaya çalıştık. Bu politikalar neticesinde günümüzde Ordu ve Ünye hinterlandında Alevî – Bektaşî kesimin hayatiyetini idame ettirdiği kırsal mekânları da paylaşarak makalemizi sonlandıralım.

Ordu ve hinterlandında Alevî cemaatin yoğun olarak yaşadığı 42 yerleşim biriminden bahsedilebilir. 23 yerleşim biriminin tümünde Alevî vatandaşlar, 19’unda ise karışık halk kesimleri yaşamaktadır. İlçe bazında konuyu netleştirecek olursak; Akkuş’ta 2 yerleşim yeri (1’i Alevî, 1’i karışık), Fatsa’da 7 yerleşim yeri (3’ü Alevî, 4’ü karışık), Gölköy’de 1 yerleşim yeri (Alevî), Gürgentepe’de 4 yerleşim yeri (2 Alevî, 2’si karışık), Kumru’da 1 yerleşim yeri (Alevî), Mesudiye’de 4 yerleşim yeri (2’si Alevî, 2’si karışık), Persembe’de 1 yerleşim yeri (Alevî), Ulubey’de 9 yerleşim yeri (5’i Alevî, 4’ü karışık), Ünye’de 13 yerleşim yeri (3’ü Alevî, 9’u karışık) Alevî kültürünün yaşam bulduğu mahallerdir.

Ünyeli Şâir, Av. İrfan Yıldız BEŞLİOĞLU ile Halk Ozanı Hamdi TANSES’in tespit ve tetkiklerine göre Ünye’deki toplam 60 köydeki Alevî iskânı mevcut olan 2 belde, 10 köy ve 1 mahalledeki dağılımlar şöyle : Cevizdere Köyü (sadece Beşlioğlu Mevkii), Erenyurt (Fartıl) Beldesi‘nin Dumanlı Mevkii, Hasanlı’nın bir kısmı ile Şerefiye Mevkii, Kirazbeli Mevkii, Göbü Köyü % 4 – 5, Merkez ilçeye bağlı Gölevi Mahallesi (Bataklı Mevkii tam, Çobanlar Mevkii – eski Alevî – 50 / 60 hane), Gölcüğez Köyü‘nün Kepsil Mevkii, Kadılar Köyü‘nün az bir kısmı, Kocuklu Köyü (tümü), Sahilköy (Göbünalcı) Köyü % 95 (800 hane), Sarıhalil Köyü‘nün Yalakköy Mevkii (100 hane), Şenyurt Köyü‘nün bir mahallesi, Üçpınar Köyü % 95 (300 hane), Yeşilkent Beldesi Ballık ve Atatürk Mahalleleri (karışık, 350 hane), Yiğitler Köyü‘nün Eğrimeşe Mevkii ile Tamyeri ve Korgan Mevkii.

Sahilköy Mahallesi Göbü Mevkii’nde açılışı yapılan cemeviyle birlikte Sahilköy Mahallesi’nde 3, Gocuklu Mahallesi’nde 1, Erenyurt Mahallesi’nde 2 olmak üzere Ünye’de altıncı cemevi ibadete açılmıştı. (17.11.2014) Cemevlerinin kapısında Güvenç Abdal Cemevi diye yazar ve tamamı Güvenç Abdal Ocağı’na tâbidir. Ünye Bektaşî ve Alevîleri’nin % 99’u Güvenç Abdal talibidir. % 1’lik kısmı ise Zeynelabidin Ocağı’na bağlıdır. Hinterlandda Hubyar Ocağı’na bağlı Hubyarlı yoktur.

Türkiye, totaliter bir toplum mühendisliği projesi olarak lâisizme değil, din ve vicdan özgürlüğüne dayalı bir liberal lâikliğe ihtiyaç duymaktadır. Tarihte yaşanılan acı olaylar yüzünden Alevîler, Sünnî çoğunluğa hep tereddütle yaklaşmışlardır. Devlet iktidarını elinde tutanların sürekli olarak gündemde tuttukları şeriat tehlikesi propagandası Alevîlerin büyük bölümünü ciddî bir şekilde endişelendirmiş ve birçok Alevî hiçbir sorgulama yapmadan resmî ideoloji ve lâisizm savunuculuğu yapabilmiştir. Sırf Sünnî çoğunluğa karşı kendine bir yaşam alanı bulmak için Alevîlerin çağdaşlık, lâisizm ve resmî ideolojiye sarılmalarını anlamak lâzımdır, ancak özgürlük ve çoğulculukla bağdaşmayan o çerçevenin aşılması gerekmektedir. Sünnî Alevî’nin, Alevî başörtülünün, Müslüman Gayri Müslim’in hak ve özgürlüklerinin garantörü olmalıdır. Bizden farklı olanın hak ve özgürlüğünü savunmaya başladığımız andan itibaren daha özgür bir toplum olma hedefine daha çok yaklaşmış olacağız.22

Türkiye’de tarihle uğraşmak bugünle uğraşmaktır, ‘dün’le değil, ‘bugün’le boğuşmaktır ve de riskli bir iştir hâlâ…

                                                                          16 Kasım 2015 / Ankara

 

KAYNAKÇA :

4 SELÇUK, Doç. Dr. Hava – XX. Yüzyılda Osmanlı Devleti’nin Alevî Toplumuna Bakışı (Ordu Örneği), Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 2011/59, sh. 71 – 90. http://www.hbvdergisi.gazi.edu.tr/index.php/TKHBVD/article/view/474/465

10 KARAYALMAN, Mehmet – Ünye Sadullah Bey Medresesi, Ünye Kent Gazetesi, 18 Haziran 2011. http://www.unyekent.com/konu/303/unye-sadullah-bey-medresesi-mehmet-karayalman

15 MİSTEPE, M. Ufuk – Trabzon Salnâmeleri’nde Ünye Kazâsı’nda Eğitim ve Öğretim, Ünye Haber Gazetesi, 11.01.2013, Sayı : 1478, Yıl : 10.

18 YILMAZ, Gözde – Soykırım Sürecinde Kürt Alevîleri Üzerinde Uygulanan Dinsizlik Politikası, International Journal of Kurdish Studies, No. 1/2, July 2015, pp. 15 -27.

21 KARMATİ Kiriş Baba – Alevilik’e Yapılan Sistematik Önemli Müdahaleler, http://www.sorunpolemik.com/SP/543/alevilik%E2%80%99e_yapilan_sistematik_onemli_mudahaleler/

22 SAMBUR, Bilal – Alevî Sorununda Paradigma Değişimi : Özgürlük ve Çoğulculuk http://www.ozgurtoplumundegerleri.com/res/Bilal_Sambur_Alevi_Sorununda_Paradigma_Degisimi.pdf

Siz de yorum yapın, görüşlerinizi belirtin.

Yazarın Diğer Yazıları

Yazarın tüm yazıları.

Rahmetle Anıyoruz…

12 Ekim 2021 okunma
Merhum Yazarımız M. Ufuk Mistepe’nin Ünye’ye dair yazılarını ve makalelerini yazar arşivinden okuyabilirsiniz. Merhum Yazarımızı rahmetle anıyoruz. Mekanı cennet... Devamını Oku

Canik’te İdarî Yapı ve Osmanlı’da Yenileşme Zarureti (1793 – 1851)

10 Temmuz 2020 okunma
Bu makalede Ünye’nin 1790 – 1850’li yıllardaki idarî yapısı, Doç. Dr. Abdullah SAYDAM’ın 33 sayfalık çalışmasına dayanarak, özet olarak aktarılacaktır. Sultan II. Mahmud, saltanatının sonlarına doğru Orta ve Doğu Karadeniz bölgesindeki idarî... Devamını Oku

Araştırmacılık Terimleri

3 Temmuz 2020 okunma
Ünye hakkında araştırma yapanların ve okuyucularımızın, sıkça karşılaştıkları bazı Osmanlıca Tarih Terimleri’nin anlamlarını bilmeleri, yazılanların anlaşılması açısından önemli bir husustur. Bu itibarla başlangıç olarak ehemmiyet arz eden... Devamını Oku

Ünye Mûsikî Tarihinde Ali Riza Sağman

26 Haziran 2020 okunma
‘Ünye Şarkı ve Türküleri’ kitabımda Ünye Mûsikî Tarihi’ne damgasını vurmuş, tespit edebildiğimiz şahsiyetleri kısaca da olsa tanıtmaya çalışmış idim. Aslında her bir musikîşinasın ayrı ayrı ele alınması icap eder. Başlangıç olmak üzere... Devamını Oku

Satıroğulları Ünyeli Müftü Sülâlesi

19 Haziran 2020 okunma
2017 yılında altı bölüm halinde yayımladığımız “Ünye Müftüleri” adlı yazı dizimizde bir müftü sülâlesinin bu tarihçeye damgasını vurduğunu görüyoruz. Ailenin ahvadlarından Satıroğulları ailesi Keşaplı Sokak’tan komşumuz olurlar. ÖZPAKER... Devamını Oku

Ünye Uğrak Vapurlarını Tanıyalım

12 Haziran 2020 okunma
Su buharı gücüyle çalışan gemileri VAPUR olarak adlandırıyoruz. Önceleri yandan çarklı olarak yaşamımıza giren vapurlar daha sonra günümüzün dizel elektrik tahrik sistemi donanımlı enerji tasarrufu sağlayan modellerine erişinceye değin XIX. yüzyılın... Devamını Oku

Ünye Tarihi, M.Ö. XV Bin Yılına Uzanıyor Mu? – I

5 Haziran 2020 okunma
Kelleroğlu M. Bahattin Bey, kaynak belirtmeksizin; “Ünye, Milât’tan 1270 sene evvel vuku bulan Turuva Muharebe-i Meşhuresi’nden sonra, Karadeniz sahilinde tesis edilmiş müstemlekelerden birisi olup, ismi kadimi (One) veyahut (Oney)’dir.” demişti.1 Ünye’de ilk... Devamını Oku

Kimler Geldi Kimler Geçti ?

29 Mayıs 2020 okunma
Ünye ve hinterlandı tarihî seyir içerisinde birçok kavim ve milletlere ev sahipliği yapmıştır. Muhtelif köşe yazılarımızda dile getirdiğimiz bu kitlesel değişimleri bir arada ve kronolojik düzen içerisinde değerlendirmenin daha uygun olacağını... Devamını Oku

Ünye ve Hinterlandında Oğuz – Türkmen Boyları ve Yer Adları

22 Mayıs 2020 okunma
Makalemizin araştırma konusu 24 ana Oğuz boyu ile Oğuz asıllı Türkmen kabilelerinin Ünye ve hinterlandındaki (Ordu, Fatsa, Terme, Akkuş) bazı yerleşim noktalarıdır. Türkmen boy, bölük, uruk (oymak, öz) ve tirelerinin (oba, aile) adlarını Yrd. Doç. Dr. Aydın... Devamını Oku

Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralamasında Ünye ve Ordu

15 Mayıs 2020 okunma
Ulusal düzeyde ekonomik ve sosyal kalkınma yanında, bölgesel gelişmişlik farklarının giderilmesinde ve ülke genelinde dengeli bir kalkınmanın sağlanmasında il ve ilçeler, temel birimler olarak değerlendirilmek durumundadır.1 İlçelerin, illerin ve bölgelerin... Devamını Oku