son haberler

ORDULU ŞÂİRE FITNAT HANIM – IV

Yayınlanma Tarihi: 26 Ağustos 2016 okunma

M. Ufuk MİSTEPE mistepe@gmail.com

Mehmet Zihni Efendi’nin hazırladığı “Meşahir-ün Nisa (Meşhur Kadınlar) Ansiklopedisi” 1878 yılında basılır. Farklı alanlarda ün kazanmış kadınlara ait biyografilerin yer aldığı bu eserde, Fitnat Hanım şâir olarak yer alır. Mehmet Zihni, onun eserlerinin basılıp yayınlanmamış olmasını, değer bilir insanların teessüfüne lâyık görür. Gerekçe olarak öne sürülen, o zamanlar kadın eserlerinin basılıp yayımlanmasının âdet olmamasını anlamlı bulmaz.10

Ahmet Mithat, 1908 yılında bir taşınma sırasında ortaya çıkan mektup dolu paketi oğluna vererek, bunu saklamasını ister. Ancak toplum hayatının Avrupa gibi olması halinde yayımlaması düşünülebilecek bu mektupların, gelecekte, edebiyat tarihi içinde yer alacağından söz eder. Oğul Galip Bey’in toparladığı bu mektupları, Hakkı Tarık US, 1948 yılında cep kitabı boyutlarında basar.

Ahmet Mithat Efendi ile Şair Fitnat Hanım” adlı kitabın önsözünden başlayarak, mektup kahramanlarımızı Hakkı Tarık US’un dilinden biraz tanıyalım. “32 yaşında, boylu boslu, iri kemikli, geniş omuzlu, dinç bir erkek… On metre kadar bir bahçenin araladığı bir komşuları, Fitnat Hanım, Ahmet Mithat Efendi’yi yakıp yandırmaktadır. Fitnat Hanım, henüz 34 yaşında bir kadın, fakat yirmi yaşında görünen bir taze. Simaca, vücutça öyle güzel ki…”

İlk mektup Ahmet Mithat tarafından 18 Mart 1978 tarihinde yazılır. Mektubun ilk cümlesinin beni çok kıskandırdığını söylemeliyim. ‘’Biricik rüzgârım, zarafet sahibi yazarım, güzellik saçan şairim efendim’’ şeklinde başlayan yazının altı sayfa kadar süren devamındaki dili kolayca tahmin edebiliriz sanırım.

Şair Fitnat Hanım Ordulu Hazinedaroğlu ailesindendir. Babasının ölümünden sonra, Ethem Pertev Paşa’nın himayesinde divan şiiri, hat sanatı ve farklı diller öğrenir. Yaradılışındaki yetenek terbiye edilip beslenince, henüz on sekizine gelmeden, hocasının gazellerinin seviyesini aşan şiirler yazmaya başlar Fitnat. Kendi el yazması bir Kur’ân-ı Kerîm’i Bursa’da yaşadığı yıllarda Süleyman Nazif’e hediye ettiğini, bir dönem Sadaret mektupçu kaleminde ve Berlin elçilik kâtipliğinde çalıştığını biliyoruz.10

Edirne Hastanesindeki hizmetlerinden dolayı, Osmanlı kadınları adına Fitnat Hanım’ın bir İngiliz hanıma yazdığı mektup taslağı Ahmet Mithat’ın eline geçmiştir. Ardından gelen gelişmeler, aşkın doğurduğu gazeller arasında kendine yer bulur. Oturdukları evlerin arası birkaç metre olmasına rağmen mektupları Mithat’ın siyahî yardımcısı Mürsel Ağa getirip götürür. Bir gün Fitnat, Mithat’ın gözleri önünde, bahçede düşer ve ayak bileğini incitir. O kadar yakın olmasına rağmen ona dokunamamanın üzüntüsünü derinden hisseden Mithat şunları yazar: “Artık biz fikren de, hayalen de, cismen de birbirimizin olalım”.

Mithat, Fitnat’ın hemşire – birader kalalım sözlerine, her türlü güvensiz tavırlarına karşın vazgeçmez. Hem sahibim, hem kölem seslenişleri arasında Fitnat’ı göklere çıkarır. Yazdıklarından etkilenmeyecek kadın yoktur sanırım. Fitnat’ın da kaçacağı yer yoktur ve Ihlamur’da mülâkat dedikleri gizli buluşmalar başlar. Ihlamur artık sadece lamur (l’amour – aşk) olmuştur. Birbirlerine hitaplar, Mithat’ım ve Fitnat’ım biçimine dönüşür ve ”Fikir, kalem, zarafet, şairiyet cihetiyle en büyük erkeklere lâyık” Fitnat, Mithat’ın kollarındadır artık. Fitnat’ın cevabı ise yazdığı şiirdedir: “Gel seninle yanalım, Allah Aşkına.

Fitnat Hanım’ın Mısır’dan misafirleri olduğu zamanlarda buluşmalar kesilir. Bir prensesin evlerini ziyaret edeceğinden söz eder Fitnat. 20 Mayıs 1978 tarihinde on sekiz saati beraber geçirdiklerini, kitapta yer alan son mektuptan anlıyoruz. “Son nefesimi de ‘Fitnat’ ismiyle teneffüs edeceğim” Mithat’ın son güzel sözleri olur.

Bu aşkı sonlandıran nedenin, yeni çıkmaya başlayan Tercüman-ı Hakikat Gazetesi’nde basılan şiire Vakit Gazetesi’nde yazılan nazire – cevap şiirinde olduğunu söylüyor Hakkı Tarık US. Kadını zekâsı, eserleri, yetenekleri ile bir an bile ağızlarına almayanlar, yaşadığı aşkın içine iffet, işret, yâd sözcüklerini koyup aşağılamak için hemen kaleme sarılırlar. Sonuçta, yüzyılı aşan bir süre sonra okuyanları aşk üzerine yeniden düşündüren Fitnat ve Mithat’ın mektuplarıdır. Geride kalanlar için, hep birlikte Şair Fitnat Hanım’ın sesine kulak verelim. “Fitnat’ı gel eyleme divane, Allah Aşkına10

Fıtnat Hanım’la ilgili derleme makalemizi Sayın Sıtkı CAN’ın “Ordu’lu Şair Fıtnat” adlı broşüründe yer alan “Hayatı ve Şiirleri1 adlı bölüm ile sonlandıralım isterseniz (Hayatını, redaksiyonel düzeltme yapmadan metne sâdık kalarak yayımlıyorum).

FITNAT’IN HAYATI (1)

(1) Edebiyatımızdaki tanınmış Fıtnat, divan şairlerimizdendir. İstanbulludur. Zübide Fıtnat adile ün almıştır. Şeyhülislâm ebu İshakzade Esat efendinin kerimesidir. Meşhur ve matbu bir divanı vardır. 1194 te vefat etmiştir. (C. 2, 0smanlı Müellifleri, M. Tahir).

1294 basılan Mehmet Zihni’nin «Meşahirünnisa adlı eserinde Fıtnat, Şeyhülislâm Abdullah Vessaf efendi zade Mehmet Esat efendinin değil, Şeyhülislâm olan İsmail efendi zade Mehmet Esat efendinin kızıdır. İsmi Zübide olup birinci Abdulhamit devrinin ulamalarından Derviş efendinin ailesi idi. 1192 de Vessaf efendi zade Esat efendinin yerine Şeyhülislâm olan Mehmet Şerif efendinin hemşiresidir.

Fıtnat, Ordu’nun Aybastı nahiyesinden ve Canikli Haznedar zade Süleyman Paşanın sülâlesindendir. (2)

(2) Fıtnat, uzun zaman Trabzon Valiliğinde bulunmuş olan Haznedar zade Osman paşanın kethüdası Ahmet paşanın kızıdır. (Osmanlı Müellifleri Bursalı M. Tahir C. 2, sahife 376).

Fıtnat, Trabzon valisi Haznedar zade vezir Abdullah paşanın Kızıdır. (Son asır Türk şairleri C. 3. İbnülemin Mahmut Kemal.) Fıtnat, Trabzonda mütemadiyen valilikte şöhret kazanan Haznedar zade müteveffa Ahmet paşanın kerimesidir. (Meşahirünnisa, M. Zihni, tabı – 1294).

Sayın Mahmut GOLOĞLU ise “Trabzon Tarihi: Fetihten Kurtuluşa Kadar” adlı eserinin 170. sayfasında “Hazinedarzade Abdullah Paşanın, vali olarak Trabzona geldiği 1842 yılında kızı (Şair Fıtnat Hanım) dünyaya geldi.” demektedir.14

Bu mehazlarda birbirini tutmıyan ifadeler görülmekle beraber Fıtnat, Haznedar zadelerden vezir Abdullah paşanın kızı olduğu daha doğrudur. Ethem Pertev paşanın Trabzonda vezir Abdullah Paşaya intisabı ve kızına ders vermesi bunu göstermektedir. Bir aralık Bursada şairle tanışan Süleyman Nazif te İbnülemin M. Kemalin fikrini teyit etmektedir. (sh. 8)

Uzun zaman, Trabzon valiliğinde bulunmuş olan Haznedar zade Abdullah paşanın kızı olup (23 Şavval 1258) de Trabzonda doğdu. (1) Babasının Trabzondan ayrılışı üzerine 1261 de İstanbul’a geldi. Tahsil ve terbiyesine çok dikkat edildi. Ailesinin hali vaktı yerinde olması Fıtnat’a parlak bir istikbâl hazırlamış oldu. Rüştî mektebi muallimlerinden Fındık Hafız Efendiden Kuranı Kerim, hoca Lâtif efendiden Arabî ve Farisî, sabık Mısr mollası hoca Şakir Efendiden divanı hafız okudu. Erzurumlu Osman Efendiden de bir miktar rık’a hattile mukaddimei inşayi görmüşlerdir.

Devam edecek

08 Ocak 2016 / Ankara

KAYNAKÇA :

1 CAN, Sıtkı – Ordu’lu Şair Fıtnat – Hayatı ve Şiirleri, Ordu Halkevi Neşriyatından: 6, Halkevi D. T. Edebiyat Kolu Başkanı Gürses Basımevi, Ordu, 1939, 28 sayfa.

2 ŞERİFE Zübeyde Emetullah Fıtnat – Divân-ı Fıtnat, İşbu divân zerafet-i unvan Fıtnat (Tasvir-i Efkâr) matbaasında tab’ olmuştur. Fî 10 Muharrem sene 1286. University of Toronto Library, pdf format, 100 sayfa.

10 EREN, Nükhet – Fitnat ile Mithat’ın Aşk Mektupları, BİRGÜN, 13.07.2014 http://www.birgun.net/haber-detay/fitnat-ile-mithat-in-ask-mektuplari-65358.html

14 GOLOĞLU, Mahmut – Trabzon Tarihi: Fetihten Kurtuluşa Kadar – 1975, 307 sayfa.

Siz de yorum yapın, görüşlerinizi belirtin.

Yazarın Diğer Yazıları

Yazarın tüm yazıları.

Rahmetle Anıyoruz…

12 Ekim 2021 okunma
Merhum Yazarımız M. Ufuk Mistepe’nin Ünye’ye dair yazılarını ve makalelerini yazar arşivinden okuyabilirsiniz. Merhum Yazarımızı rahmetle anıyoruz. Mekanı cennet... Devamını Oku

Canik’te İdarî Yapı ve Osmanlı’da Yenileşme Zarureti (1793 – 1851)

10 Temmuz 2020 okunma
Bu makalede Ünye’nin 1790 – 1850’li yıllardaki idarî yapısı, Doç. Dr. Abdullah SAYDAM’ın 33 sayfalık çalışmasına dayanarak, özet olarak aktarılacaktır. Sultan II. Mahmud, saltanatının sonlarına doğru Orta ve Doğu Karadeniz bölgesindeki idarî... Devamını Oku

Araştırmacılık Terimleri

3 Temmuz 2020 okunma
Ünye hakkında araştırma yapanların ve okuyucularımızın, sıkça karşılaştıkları bazı Osmanlıca Tarih Terimleri’nin anlamlarını bilmeleri, yazılanların anlaşılması açısından önemli bir husustur. Bu itibarla başlangıç olarak ehemmiyet arz eden... Devamını Oku

Ünye Mûsikî Tarihinde Ali Riza Sağman

26 Haziran 2020 okunma
‘Ünye Şarkı ve Türküleri’ kitabımda Ünye Mûsikî Tarihi’ne damgasını vurmuş, tespit edebildiğimiz şahsiyetleri kısaca da olsa tanıtmaya çalışmış idim. Aslında her bir musikîşinasın ayrı ayrı ele alınması icap eder. Başlangıç olmak üzere... Devamını Oku

Satıroğulları Ünyeli Müftü Sülâlesi

19 Haziran 2020 okunma
2017 yılında altı bölüm halinde yayımladığımız “Ünye Müftüleri” adlı yazı dizimizde bir müftü sülâlesinin bu tarihçeye damgasını vurduğunu görüyoruz. Ailenin ahvadlarından Satıroğulları ailesi Keşaplı Sokak’tan komşumuz olurlar. ÖZPAKER... Devamını Oku

Ünye Uğrak Vapurlarını Tanıyalım

12 Haziran 2020 okunma
Su buharı gücüyle çalışan gemileri VAPUR olarak adlandırıyoruz. Önceleri yandan çarklı olarak yaşamımıza giren vapurlar daha sonra günümüzün dizel elektrik tahrik sistemi donanımlı enerji tasarrufu sağlayan modellerine erişinceye değin XIX. yüzyılın... Devamını Oku

Ünye Tarihi, M.Ö. XV Bin Yılına Uzanıyor Mu? – I

5 Haziran 2020 okunma
Kelleroğlu M. Bahattin Bey, kaynak belirtmeksizin; “Ünye, Milât’tan 1270 sene evvel vuku bulan Turuva Muharebe-i Meşhuresi’nden sonra, Karadeniz sahilinde tesis edilmiş müstemlekelerden birisi olup, ismi kadimi (One) veyahut (Oney)’dir.” demişti.1 Ünye’de ilk... Devamını Oku

Kimler Geldi Kimler Geçti ?

29 Mayıs 2020 okunma
Ünye ve hinterlandı tarihî seyir içerisinde birçok kavim ve milletlere ev sahipliği yapmıştır. Muhtelif köşe yazılarımızda dile getirdiğimiz bu kitlesel değişimleri bir arada ve kronolojik düzen içerisinde değerlendirmenin daha uygun olacağını... Devamını Oku

Ünye ve Hinterlandında Oğuz – Türkmen Boyları ve Yer Adları

22 Mayıs 2020 okunma
Makalemizin araştırma konusu 24 ana Oğuz boyu ile Oğuz asıllı Türkmen kabilelerinin Ünye ve hinterlandındaki (Ordu, Fatsa, Terme, Akkuş) bazı yerleşim noktalarıdır. Türkmen boy, bölük, uruk (oymak, öz) ve tirelerinin (oba, aile) adlarını Yrd. Doç. Dr. Aydın... Devamını Oku

Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralamasında Ünye ve Ordu

15 Mayıs 2020 okunma
Ulusal düzeyde ekonomik ve sosyal kalkınma yanında, bölgesel gelişmişlik farklarının giderilmesinde ve ülke genelinde dengeli bir kalkınmanın sağlanmasında il ve ilçeler, temel birimler olarak değerlendirilmek durumundadır.1 İlçelerin, illerin ve bölgelerin... Devamını Oku