son haberler

Kızıldere Dosyası’nda Ünye – V

Yayınlanma Tarihi: 14 Ağustos 2015 okunma

M. Ufuk MİSTEPE mistepe@gmail.com

19 Şubat 1972 günü Ulaş BARDAKÇI’nın ölümü ve Ziya YILMAZ’ın yakalanmasını takip eden ilk günlerde sanık Şener ŞADİ, Ali KAYNAR’a, Ertan SARUHAN ile konuştuğunu, Ulaş BARDAKÇI’nın ölümünden ve Ziya YILMAZ’ın yakalanmasından bahisle gelen haberci ile görüşmesi mümkün olsa idi, onları İstanbul’dan Karadeniz Bölgesi’ne getirmek suretiyle Ulaş BARDAKÇI’nın ölümüne Ziya YILMAZ ve arkadaşlarının (sh. 273) yakalanmalarına mâni olabileceğini anlattığını beyan etmiştir. Ertan SARUHAN, Şubat 1972 ayı sonlarında Ali KAYNAR’a; İstanbul, Kartal – Maltepe Askerî Ceza ve Tutukevi’nden firar eden beş kişiden Mahir ÇAYAN, Cihan ALPTEKİN ve Ömer AYNA’yı Ankara’ya getirdiklerini belirtmiş; yine bundan birkaç gün sonra da örgüt üyesi subayların özellikle kendisinin de tanıdığı Yzb. Orhan SAVAŞÇI’nın tutuklandığını, bu nedenlerle de son çarenin örgüt üyesi militanların Karadeniz Bölgesi’ne getirilmesi olduğunu anlatmıştır (sh. 274)1 (sh. 338)9.

Sabahattin KURT’un getirdiği haber üzerine Ertan SARUHAN’ın yerine Ahmet ATASOY Ankara’ya gelmiş; Koray DOĞAN tarafından Mahir ÇAYAN ve Ertuğrul KÜRKÇÜ’nün kaldıkları sanık Hüseyin TANRIÖVER’in evine getirilmiştir. Ahmet ATASOY’a Ankara’da yakında bir eylem konulacağını; bu hal karşısında güvenlik kuvvetlerinin muhtemelen geniş çapta arama ve yakalamalar yapacağını; bu sebeple aranılan örgüt üyelerinden Sinan Kazım ÖZÜDOĞRU, Hüdai ARIKAN ve Saffet ALP’in Karadeniz Bölgesi’ne intikallerinin gerekli olduğunu; onlardan boşalacak yerlerde diğer örgüt militanlarının saklanacağını belirtmişler, Oğuzhan MÜFTÜOĞLU vasıtasıyla İbrahim DİKMEOĞLU idaresindeki taksi temin edilerek, Ahmet ATASOY ile birlikte Hüdai ARIKAN, Sinan Kazım ÖZÜDOĞRU ve Saffet ALP Fatsa’ya gitmişlerdir. Ahmet ATASOY bu üç şahsı 23 Mart 1972 gününe kadar Fatsa Yapraklı Köyü’ndeki evinde barındırmıştır (sh. 274)1 (sh. 339)9.

Ahmet ATASOY’un Hüdai ARIKAN, Sinan Kazım ÖZÜDOĞRU ve Saffet ALP’i Karadeniz Bölgesi’ne getirmesinden birkaç gün sonra Ertan SARUHAN ile Şener ŞADİ İstanbul’da Ulaş BARDAKÇI’nın ölümü, Ziya YILMAZ’ın yakalanması ve diğer örgüt meselelerini konuştuktan sonra, 27 Şubat 1972 günü akşamı Ankara Ulus Akman Pastahanesi’nde buluşmayı kararlaştırmışlar, bunu takip eden günde Ertan SARUHAN Ankara’ya giderek Mahir ÇAYAN ve Ertuğrul KÜRKÇÜ ile buluşup Karadeniz’e intikal ve burada yürütülen hazırlıklar meselelerini konuşmuştur (sh. 339)9.

27 Şubat 1972 günü Ankara’ya gelen Şener ŞADİ bekleme mahalline gidip Ertan SARUHAN ile buluştuklarında, aranılan diğer örgüt üyelerinin Ankara’dan Fatsa’ya götürülmeleri ve bu maksatla güvenilir bir araç temin edilmesi üzerinde konuşulmuş, Şener ŞADİ kendi arabasının Çorum civarında arızalandığını, ancak bir akrabası veya bir arkadaşının aracını bu iş için sağlayabileceğini beyan etmiştir. Şener ŞADİ’nin bahsettiği arkadaşı bilâhare aynı mahalle çağırıldığında, adı geçen sanık Fatsa’da yaptırdığı evi için gerekli renkli cam taşımada kullanılmak üzere 03 Mart 1972 günü bir kamyonete ihtiyacı bulunduğunu (sh. 274) bildirmiş, arkadaşı tarafından belirtilen günde aracın hazır bulundurulacağı vaad edilmiştir. Avukat Şener ŞADİ, Cumartesi günü Fatsa’ya döneceğini bildirmesi üzerine Ertan SARUHAN, birlikte oturdukları evde bulunan daktilo makinesinin Mustafa ŞENGÜL tarafından avukat yazıhanesine bırakılmasını, evin perdelerinin açık tutulmasını, bu evde ve Fikri SÖNMEZ’in dükkânında örgüt üyelerinin toplanmamalarını bildirmesini istemiştir. Şener ŞADİ, kararlaştırılan konuda bir değişiklik olduğu taktirde, durumun kendisine derhal haber verilmesini Ertan SARUHAN’a söylemiştir (sh. 275).1

02 Mart 1972 günü Ertan SARUHAN Ankara’dan Fatsa’ya telefon ederek Şener ŞADİ ile konuşmuş, hemen Ankara’ya hareket etmesini istemiştir. Ertesi günü uçak ile Ankara’ya gelen Şener ŞADİ, daha önce kararlaştırdıkları üzere Sıhhiye Çatı Piknik’te Ertan SARUHAN ve sanık 1941, Fatsa doğumlu Abdullah YILMAZ ile buluşmuştur. Ertan SARUHAN, Mahir ÇAYAN’lar ile konuştuğunu, örgütle ilişkisi bulunmayan bir kimsenin aracı ile Karadeniz’e gitmenin sakıncalı olacağını, bu nedenle istenilen kamyonetin kullanılmasından vazgeçildiğini anlatmış, bu sırada aynı yere Şener ŞADİ’nin arkadaşı gelerek kamyonetin hazır bulunduğunu bildirdiğinde, kendisine cam nakli işinin ertelendiği ve aracın şimdilik gerekli olmadığı belirtilmiştir (sh. 276).1

Şener ŞADİ ve Ertan SARUHAN 05 Mart 1972 günü otobüsle Fatsa’ya hareket etmiş, İstanbul’da yakalanan örgüt üyesi Rıza ÇOLAK’ın kendisini ele vermesinden korkan Ertan SARUHAN, Fatsa’ya gelmeyerek, Terme’yi geçişten sonra otobüsten inip, Öğretmen İsmet DUMAN’ın yanına gitmiştir (sh. 276)1 (sh. 341)9.

Ferdane YURTSEVER’lerin Bahçelievler’deki evinde Mahir ÇAYAN, Ertuğrul KÜRKÇÜ ve Cihan ALPTEKİN bu kerre de parlamenterlerden Şinasi OSMA veya Turhan KAPANLI’nın kaçırılmasını konuşmuşlar, yapılan plâna göre de bu iki şahıstan durumu kaçırılmaya daha elverişli olanının evine Mahir ÇAYAN ve Cihan ALPTEKİN’in girmesi, Ertan SARUHAN’ın sağlayacağı kamyonun ev yakınında bir yerde içinde Ertuğrul KÜRKÇÜ, Ömer AYNA ve Ertan SARUHAN olduğu halde beklemesi, kaçırılan şahsın kamyonla Ertan SARUHAN’ın Karadeniz Bölgesi’nde tespit ettiği bir yere götürülmesi kararlaştırılmıştır (sh. 277).1

Bu karar verme ve haber toplamadan sonra Feyyaz KURŞUNCU, Ertan SARUHAN’a bazı haberleri ulaştırmak ve kendisini Ankara’ya çağırmak üzere Ünye’ye gönderilmiş; Avukat Ali KAYNAR’a “Yıldırımdan geliyorum(sh. 277) parolası ile kendisini tanıttıktan sonra Taner takma adlı Ertan SARUHAN’ı görmek istediğini belirtmiştir. Avukat Ali KAYNAR, Ünye TÖS Şubesi eski başkanı sanık Öğretmen Hasan ARSLAN’ı Feyyaz KURŞUNCU ile tanıştırdıktan sonra bu şahsı sanık Fikri SÖNMEZ’in Fatsa’daki terzi dükkânına götürmesini, Ertan SARUHAN ile görüşmesinin sağlanmasını istemiştir (sh. 342)9.

Hasan ARSLAN Fatsa’ya gittiğinde, Fikri SÖNMEZ’i dükkânda bulamayınca, Feyyaz KURŞUNCU’yu sanık Avni KAYACI’ya örgüt irtibatçısı olarak tanıştırıp ayrılmıştır. Feyyaz KURŞUNCU, Avni KAYACI tarafından Ertan SARUHAN’ın sahil boyundaki evine götürülerek görüşmeleri ve getirilen mektubun verilmesi sağlanmıştır. Avni KAYACI, görüşmeden sonra Feyyaz KURŞUNCU’yu terzi dükkânına getirerek Fikri SÖNMEZ ile tanıştırmış, birlikte yemek yenildikten sonra Feyyaz KURŞUNCU aynı gün Ankara’ya hareket etmiştir (sh. 278).1

Bu haber üzerine beraberinde Avukat Şener ŞADİ de olduğu halde Ertan SARUHAN 10 Mart 1972 günü gecesi Ankara’ya gelmiş, saat 22:00 sıralarında sanık Abdullah YILMAZ’ı Restoran-21’de aramışlarsa da o gün için bulamamışlardır (sh. 278).1

Ertan SARUHAN, 11 Mart 1972 günü Mahir ÇAYAN, Ertuğrul KÜRKÇÜ ve Cihan ALPTEKİN ile buluşup görüştüğünde Şinasi OSMA veya Turhan KAPANLI’nın kaçırılıp kendisince sağlanacak emin bir araçla Karadeniz Bölgesi’ne götürülmesinin kararlaştırıldığının beyan edilmesi üzerine, Ertan SARUHAN Ankara’daki sıkı emniyet tedbirlerinin varlığını, kaldı ki güvenilebilecek devrimci bir şoförün bulunmasının da zor olduğunu düşünerek böyle bir eyleme girişmenin tehlikeli olacağını beyan etmiş, kendi bölgesinde eylem koymaya şartlarının çok müsait olduğunu belirterek, Ünye radar mevziinde görevli İngiliz teknisyenlerinin kaçırılması teklifinde bulunmuştur. (sh. 278)1 (sh. 343)9.

Devam edecek                                                       20 Mayıs 2015 / Ankara

KAYNAKÇA:
1
T.C. SIKIYÖNETİM Komutanlığı Askerî Savcılığı / İst. – İDDİANAME (Türkiye Halk Kurtuluş Parti – Cephesi Davası), Soruşturmayı Yürüten Askerî Savcılar: Hâkim Yarbay Naci GÜR (Sıkıyönetim Yrd. Askerî Savcısı), Hâkim Yarbay Süleyman YILDIRAN, Hâkim Yarbay Hanefi ÖNCÜL, Dz. Hâkim Kd. Binbaşı İrfan AVUNDUK. V Yayınları VERSO A.Ş., I. Basım, Mart 1988, Ankara, 620 sh.

9 KAPLAN, Musa – Devrim Yolcuları (İstanbul – Ankara – Ünye – Fatsa – Kızıldere), 2. Baskı, Ozan Yayıncılık Ltd., İstanbul, 2012, 456 sayfa.

Siz de yorum yapın, görüşlerinizi belirtin.

Yazarın Diğer Yazıları

Yazarın tüm yazıları.

Rahmetle Anıyoruz…

12 Ekim 2021 okunma
Merhum Yazarımız M. Ufuk Mistepe’nin Ünye’ye dair yazılarını ve makalelerini yazar arşivinden okuyabilirsiniz. Merhum Yazarımızı rahmetle anıyoruz. Mekanı cennet... Devamını Oku

Canik’te İdarî Yapı ve Osmanlı’da Yenileşme Zarureti (1793 – 1851)

10 Temmuz 2020 okunma
Bu makalede Ünye’nin 1790 – 1850’li yıllardaki idarî yapısı, Doç. Dr. Abdullah SAYDAM’ın 33 sayfalık çalışmasına dayanarak, özet olarak aktarılacaktır. Sultan II. Mahmud, saltanatının sonlarına doğru Orta ve Doğu Karadeniz bölgesindeki idarî... Devamını Oku

Araştırmacılık Terimleri

3 Temmuz 2020 okunma
Ünye hakkında araştırma yapanların ve okuyucularımızın, sıkça karşılaştıkları bazı Osmanlıca Tarih Terimleri’nin anlamlarını bilmeleri, yazılanların anlaşılması açısından önemli bir husustur. Bu itibarla başlangıç olarak ehemmiyet arz eden... Devamını Oku

Ünye Mûsikî Tarihinde Ali Riza Sağman

26 Haziran 2020 okunma
‘Ünye Şarkı ve Türküleri’ kitabımda Ünye Mûsikî Tarihi’ne damgasını vurmuş, tespit edebildiğimiz şahsiyetleri kısaca da olsa tanıtmaya çalışmış idim. Aslında her bir musikîşinasın ayrı ayrı ele alınması icap eder. Başlangıç olmak üzere... Devamını Oku

Satıroğulları Ünyeli Müftü Sülâlesi

19 Haziran 2020 okunma
2017 yılında altı bölüm halinde yayımladığımız “Ünye Müftüleri” adlı yazı dizimizde bir müftü sülâlesinin bu tarihçeye damgasını vurduğunu görüyoruz. Ailenin ahvadlarından Satıroğulları ailesi Keşaplı Sokak’tan komşumuz olurlar. ÖZPAKER... Devamını Oku

Ünye Uğrak Vapurlarını Tanıyalım

12 Haziran 2020 okunma
Su buharı gücüyle çalışan gemileri VAPUR olarak adlandırıyoruz. Önceleri yandan çarklı olarak yaşamımıza giren vapurlar daha sonra günümüzün dizel elektrik tahrik sistemi donanımlı enerji tasarrufu sağlayan modellerine erişinceye değin XIX. yüzyılın... Devamını Oku

Ünye Tarihi, M.Ö. XV Bin Yılına Uzanıyor Mu? – I

5 Haziran 2020 okunma
Kelleroğlu M. Bahattin Bey, kaynak belirtmeksizin; “Ünye, Milât’tan 1270 sene evvel vuku bulan Turuva Muharebe-i Meşhuresi’nden sonra, Karadeniz sahilinde tesis edilmiş müstemlekelerden birisi olup, ismi kadimi (One) veyahut (Oney)’dir.” demişti.1 Ünye’de ilk... Devamını Oku

Kimler Geldi Kimler Geçti ?

29 Mayıs 2020 okunma
Ünye ve hinterlandı tarihî seyir içerisinde birçok kavim ve milletlere ev sahipliği yapmıştır. Muhtelif köşe yazılarımızda dile getirdiğimiz bu kitlesel değişimleri bir arada ve kronolojik düzen içerisinde değerlendirmenin daha uygun olacağını... Devamını Oku

Ünye ve Hinterlandında Oğuz – Türkmen Boyları ve Yer Adları

22 Mayıs 2020 okunma
Makalemizin araştırma konusu 24 ana Oğuz boyu ile Oğuz asıllı Türkmen kabilelerinin Ünye ve hinterlandındaki (Ordu, Fatsa, Terme, Akkuş) bazı yerleşim noktalarıdır. Türkmen boy, bölük, uruk (oymak, öz) ve tirelerinin (oba, aile) adlarını Yrd. Doç. Dr. Aydın... Devamını Oku

Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralamasında Ünye ve Ordu

15 Mayıs 2020 okunma
Ulusal düzeyde ekonomik ve sosyal kalkınma yanında, bölgesel gelişmişlik farklarının giderilmesinde ve ülke genelinde dengeli bir kalkınmanın sağlanmasında il ve ilçeler, temel birimler olarak değerlendirilmek durumundadır.1 İlçelerin, illerin ve bölgelerin... Devamını Oku